חשיבותו של האבחון הארגוני

ארגונים הם מערכות מורכבות, ולעתים קרובות המצליחות ביותר הן אלו שיש להן בסיס חזק.
אחת הדרכים לייצר בסיס חזק הוא ע"י היכרות עם החוזקות והחולשות של הארגון, על מנת להכירם מומלץ ורצוי לבצע אבחון ארגוני.

אבחון ארגוני הנו תהליך שיטתי בו לומדים את הארגון על היבטיו השונים. האבחון משקף תמונת מצב נוכחית, מנקודת המבט הייעוצית, והיבטים בהם ניתן, אם יש צורך, לחולל שינוי ובכך להביא לרמת תפקוד מרבית.

ישנם שני שלבים המעורבים באבחון ארגוני: השלב הראשון הוא להסתכל על המצב הנוכחי של הארגון, הכולל הסתכלות על המנהיגות שלו, התרבות שלו והמבנה שלו. השלב השני הוא הסתכלות על מה צריך לשנות או לשפר כדי שהארגון יוכל להגיע ליעדים שלו בצורה יעילה יותר.  

אבחון ארגוני מתבצע כאשר הארגון אינו מתפקד כמצופה. זה יכול להתבצע מכמה סיבות, וביניהן:
– ירידה במורל ובמוטיבציה של העובדים.
– חוסר יכולת לחדש או להתפתח.
– נאמנות לקוחות נמוכה.
– חזון לא ברור לעתיד.
– חוסר צמיחה מבחינת נתח שוק, הכנסות ורווחים.

היתרונות העיקריים של אבחון ארגוני הם:
-עוזר לזהות מה צריך לשפר כדי לבצע שיפורים.
-עוזר בהבנת החוזקות והחולשות של ארגון.
-עוזר להבין איך עובדים מרגישים לגבי סביבת העבודה שלהם והביצועים שלהם.
– עוזר לשפר את התקשורת בתוך החברה, מכיוון שהוא מדגיש נקודות חוזק וחולשות שניתן לשפר.
– מספק מידע רב ערך שיכול לשמש מנהלים כאשר הם צריכים לקבל החלטות.

תהליך האבחון כולל איסוף מידע על הארגון, גיבוש השערות לגבי החוזקות והחולשות, בדיקת השערות אלו באמצעות איסוף וניתוח נתונים.

אבחון של ארגון אינו רק זיהוי בעיות, אלא גם יצירת פתרונות. האבחון הארגוני בסופו מוביל לעיצוב ופיתוח ארגוני.

האבחון הארגוני הנו אבן דרך ראשונה בתהליך הייעוץ הארגוני, בתום שלב זה מוצגים כיווני פעולה אפשריים שמהם ניתן להתקדם לעבר השלב הבא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
דילוג לתוכן